Jak okablować silnik krokowy za pomocą środowiska programistycznego Arduino

Jak okablować silnik krokowy za pomocą środowiska programistycznego Arduino

24 marca, 2023 0 przez Mateusz

Silniki krokowe są bardzo przydatne w wielu aplikacjach, gdzie ważna jest dokładność pozycjonowania. Mają wysoką precyzję -5% kroku i bardzo szybko reagują na impulsy z wejść cyfrowych.

Są bardzo niezawodne i mają długą żywotność, gdy są używane z dobrej jakości łożyskami. Mają szeroki zakres opcji prędkości, przyspieszenia i opóźnienia i są łatwe do kontrolowania przy użyciu środowiska programowania Arduino.

Pierwszą rzeczą, którą powinieneś zrobić, jest podłączenie silnika krokowego do swojej płytki arduino, jak pokazano na poniższym rysunku. Powinieneś również upewnić się, że używasz odpowiedniego napięcia do jego zasilania.

Po podłączeniu silnika krokowego, kolejnym krokiem jest napisanie w swoim programie arduino szkicu, który będzie nim sterował. Szkic powinien zawierać funkcję, która będzie sterować ilością kroków, które silnik wykonuje na jeden obrót.

Powinieneś również zawrzeć pętlę for, która będzie przebiegać przez kod kilka razy i wywoływać funkcję step(), aby obrócić silnik. Funkcja step() jest funkcją blokującą, co oznacza, że będzie czekać, aż twój silnik wykona cały obrót, zanim przekaże kontrolę do następnej linii kodu w twoim programie.

Ta funkcja zwróci liczbę pomiędzy 0 a 1000 (w zależności od prędkości i przyspieszenia twojego silnika krokowego). Możesz zmienić tę liczbę w pętli for na dowolną, ale pamiętaj, że jeśli twój silnik krokowy ma dużą prędkość i działa bardzo szybko, może upłynąć dużo czasu, zanim w twoim szkicu zabraknie pamięci.

Na koniec powinieneś dodać do swojego programu wyjście, które poinformuje silnik krokowy, kiedy jest na początku lub na końcu obrotu. Można to zrobić za pomocą zmiennej STEPS, jak widać na powyższym przykładzie.

W tym szkicu zmienna STEPS jest ustawiona na 100 i wywoływane są odpowiednie funkcje krokowe. Liczba kroków jest zdefiniowana w instrukcji #define STEPS na początku szkicu i zależy od prędkości i przyspieszenia twojego steppera.

Funkcje krokowe będą wykonywane 200 razy (stepsPerRevolution). Oznacza to, że twój silnik krokowy będzie wykonywał jeden krok co około 200 sekund.

Jeśli chcesz kontrolować więcej niż jeden silnik krokowy w swoim projekcie, możesz użyć biblioteki AccelStepper. Jest ona dostępna do pobrania za darmo ze strony Acceleratora i można ją znaleźć w menedżerze bibliotek w IDE.

Biblioteka AccelStepper to świetny sposób na sterowanie silnikiem krokowym z poziomu środowiska programistycznego Arduino. Zawiera ona funkcje do kontroli prędkości, przyspieszenia i spowolnienia silnika krokowego, jak również do definiowania połączeń A4988 z Arduino oraz typu interfejsu silnika. Więcej informacji na temat biblioteki oraz jej pobranie można znaleźć na stronie internetowej Acceleratora i klikając na link “AccelStepper” na dole strony.

Podobne tematy