Jak okablować wyłącznik silnikowy

Jak okablować wyłącznik silnikowy

24 marca, 2023 0 przez Mateusz

Jeśli jesteś hobbystą elektroniki, wiesz, jak przydatne mogą być przełączniki w różnych projektach. Są świetnym sposobem na kontrolowanie świateł, wentylatorów sufitowych, a nawet niektórych gniazdek elektrycznych za pomocą jednego przycisku. Niezależnie od tego, czy wymieniasz stary przełącznik światła, dodajesz nowe oprzyrządowanie, czy po prostu naprawiasz przełącznik, który się zepsuł, wiedza o tym, jak okablować przełączniki jest niezbędna.

System okablowania dla wyłącznika zależy od rodzaju użytego wyłącznika i miejsca, w którym się znajduje. Istnieją dwa powszechne typy przełączników stosowanych w oprawach oświetleniowych: przełączniki przelotowe i przełączniki linii końcowej.

Przełączniki mocy łączą białą linię neutralną z panelu serwisowego z czarnym przewodem, który prowadzi do światła. Kiedy przerzucasz wyłącznik, przerywa on przepływ prądu do światła i wyłącza je lub włącza.

Istnieje wiele rodzajów przełączników mocy, a każdy z nich ma swoją specyficzną funkcję. Niektóre służą do włączania lub wyłączania żyrandola, inne są przeznaczone do kinkietów lub innych opraw montowanych na suficie.

Niektóre przełączniki służą również do sterowania innymi przedmiotami, takimi jak małe lodówki lub telewizory. Są one często nazywane przełącznikami toggle.

Możesz okablować te przełączniki do sterowania w przód-tył lub w tył-stop-tył. Pierwszym krokiem jest znalezienie przełącznika toggle, który jest kompatybilny z twoim silnikiem. DPDT przełącznik (podwójny biegun podwójny rzut) jest najczęstszym wyborem. Można je kupić w większości sklepów z narzędziami lub online.

Jeśli nie masz pewności, który przełącznik kupić, zapoznaj się z instrukcją obsługi lub skontaktuj się z producentem przełącznika. Wybór złego przełącznika może spowodować poważne uszkodzenie silnika, dlatego ważne jest, aby wybrać taki, który będzie dobrze działał.

Aby okablować przełącznik z silnikiem, będziesz potrzebował kilku prostych części. Są to: przełącznik toggle, 3- lub 4-przewodowy silnik/ motoreduktor Bodine z kondensatorem stałym oraz kilka rurek termokurczliwych.

Użyj omomierza, aby określić, który z dwóch przewodów jest podłączony do kondensatora rozruchowego i uzwojenia prostownika w szeregu z przełącznikiem. Drugi przewód powinien być podłączony do ujemnego przewodu elektrycznego silnika, a przewód z kondensatora rozruchowego powinien iść do zacisku, który nie jest do niczego podłączony.

Następnie należy odciąć 34-calowy odcinek drutu i pozbawić każdy jego koniec pół cala izolacji. Podłącz jeden koniec drutu do niepodłączonego zacisku w przełączniku, a drugi do dodatniego zacisku w silniku.

Kiedy skończysz, podłącz drugi koniec drutu do trzeciego przewodu zasilającego i użyj omomierza, aby sprawdzić napięcie między tymi przewodami. Jeśli różnica między odczytami na mierniku jest mniejsza niż 10 V, to wszystko jest gotowe.

Jeśli miernik wskazuje więcej niż 10 V, należy zamienić jeden z przewodów i podłączyć go do drugiego przewodu zasilającego, używając innego słupka śrubowego w skrzynce przełączników.

Podobne tematy