Jak okablować silnik ze stycznikiem

Jak okablować silnik ze stycznikiem

24 marca, 2023 0 przez Mateusz

Przy okablowaniu silnika ze stycznikiem należy pamiętać o kilku rzeczach. Najważniejszą rzeczą jest użycie właściwego typu i rozmiaru stycznika dla danego zastosowania. Właściwy stycznik może przełączać obciążenia rezystancyjne i indukcyjne, obsługiwać silniki szeregowe lub bocznikowe oraz kontrolować obciążenia półprzewodnikowe i elektromagnetyczne.

Jest kilka popularnych typów styczników do wyboru:

Pierwszy typ, zwany stycznikiem magnetycznym, jest najczęściej stosowany w silnikach przemysłowych i elektrycznych, które muszą być włączane i wyłączane szybko lub często. Styczniki te składają się z cewki z drutu owiniętej wokół rdzenia magnetycznego. Styczniki te posiadają styki stałe i ruchome, a ich zasilanie następuje po przejściu prądu przez cewkę magnetyczną.

Po włączeniu zasilania, rdzeń magnetyczny przyciąga armaturę w kierunku styków nieruchomych, powodując, że styki ruchome wypełniają lukę między stykami nieruchomymi i zasilają silnik. Po wyłączeniu zasilania cewki, armatura wraca do pozycji wyjściowej i styki stycznika ponownie się otwierają.

Stycznik magnetyczny składa się z cewki nawiniętej wokół ferromagnetycznego rdzenia żelaznego lub stalowego. Armatura połączona jest ze stykiem ruchomym za pomocą sprężyny. Siła sprężyny próbuje zamknąć ruchome styki, ale dopóki przez cewkę przepływa prąd, siły są wystarczające, aby pokonać opór sprężyny i spowodować ponowne otwarcie ruchomych styków.

Innym rodzajem stycznika magnetycznego jest przekaźnik elektromagnetyczny, który łączy w jednym urządzeniu funkcje rozrusznika magnetycznego i obwodu sterowania silnikiem. Urządzenie składa się z cewki nawiniętej wokół styku ruchomego, styku nieruchomego oraz styku pomocniczego, który zatrzaskuje się w pozycji zamkniętej po zwolnieniu przycisku przez operatora.

Gdy styk pomocniczy znajdzie się w miejscu, normalnie zamknięty przełącznik przyciskowy “Start” podłączony równolegle do styków pomocniczych otwiera obwód sterowania, wymuszając przepływ prądu przez cewkę stycznika silnikowego. Ten obwód otwiera trzy styki zasilania silnika, jak również styk pomocniczy, który zapewnia środki do “zatrzaśnięcia” obwodu i zapewnienia, że silnik nadal otrzymuje zasilanie po zwolnieniu przycisku przez operatora.

W przypadku stycznika o określonym przeznaczeniu, obciążeniem jest zazwyczaj element grzejny lub inne niskoprądowe urządzenie elektryczne, które musi być szybko włączane i wyłączane. Styczniki te mają zazwyczaj wysoką obciążalność i często są znamionowane od AC-1 do DC-23.

Niektóre typy styczników o określonym przeznaczeniu posiadają element grzejny przeciążeniowy, który jest połączony szeregowo z obwodem sterowania silnika. W przypadku, gdy ten element grzejny osiągnie określoną temperaturę (równoważną umiarkowanemu przeciążeniu silnika), zasygnalizuje stycznikowi odłączenie zasilania.

Silnik może również wymagać wyłącznika startowego lub zatrzymującego, który jest okablowany równolegle ze stycznikiem silnika, aby zapewnić, że pozostanie on pod napięciem po zwolnieniu wyłącznika przez operatora. Ten obwód jest czasami nazywany stykiem uszczelniającym i jest okablowany w taki sposób, że zamknięcie wyłącznika automatycznie uruchamia styk równoległy w celu zablokowania obwodu.

Podobne tematy